Eva Dahlgren kavalkad.....



En av mina stora idoler har alltid varit Eva Dahlgren. Jag kommer fortfarande ihåg melodifestivalen 1979, (tror jag det var) då hon framförde sitt bidrag "Jag ger mig inte"...   Då var jag 10 år och frälst!  Till största delen var det texterna som jag tyckte om, de hade något att säga, och ofta berör de oss på ett eller annat sätt. När jag kom upp i tonåren, och jag började 7:an med blonderat hår och överdivet mycket smink , valde jag Konst som tillvalsämne, och där mimade jag och några stycken tjejer och blev inspelade på video av konstläraren. Har faktiskt ett sådant band liggandes härhemma, och varje gång det var min tur att mima valde jag just Eva Dahlrens låtar! Det var dåtidens singstar det, haha... För några år sedan sprang jag på min gamla konstlärare på stan, och han sa att varje gång han hörde Eva Dahlgren på radio, var det inte henne han såg, utan mig!! Idag har jag suttit och letat  efter både låtar och videor med henne, och har hittat de flesta, utom den jag anser är allra bäst! Nämligen EGOISM! Synd, för annars hade jag kunnat lägga in den här så ni fick lyssna och njuta.....


1991 var året då Eva Dahlgren blev den blekta blondinen med hela svensk folket. Det var året när alla delar i hennes karriär plötsligt föll på plats. Hon fick ett fullständigt erkännande som en av Sveriges bästa sångerskor, textförfattare och kompositörer av såväl en positiv kritikerkår som av en stor publik. Albumet En blekt blondins hjärta blev en massiv kommersiell succé med över 500.000 sålda album (5 ggr platina). Det renderade henne hela 5 Grammis i kategorierna Artist, Album, Kompositör, Pop/Rock Kvinnlig och singeln Vem tänder stjärnorna blev vald till Årets Låt med motiveringen; "för musik och poesi i skön harmoni, gränslöst, tidlöst stjärnfyrverkeri". Hon gjorde långa turnéer i Skandinavien -91 och -92 som kulminerade i sommaren -92 års Rocktåg tillsammans med Tomas Ledin och Lisa Nilsson.


Eva Dahlgren hade byggt sin karriär solitt och metodiskt efter de första stapplande stegen i Schlagerfestivalen, som hon motvilligt deltog i både -79 och -80. Med albumen Ett fönster mot gatan (-84) och Ung och Stolt (-87), båda producerade av Anders Glenmark, etablerade hon sig som en känslig och eftertänksam sångerska med texter som berörde. Inte minst Fria världen 1989 och singeln Ängeln i rummet bäddade för den enorma succé som skulle följa ett par år senare.

Efter några hektiska år med en spikrak karriär, tryckte Eva på stoppknappen. Det blev aldrig någon blekt blondin del två. För att återfå lusten till musik och till sitt jobb inledde hon det något udda samarbetet med dirigenten Esa-Pekka Salonen. En konsert -93 med Stockholms symfoniorkester ledde vidare till musikaliskt samarbete med kompositören Anders Hillborg. Albumet Jag vill se min älskade komma från det vilda som kom -95, är en lyckad fusion mellan Anders Hillborgs musik, Eva Dahlgrens texter och sång och Stockholms symfoniorkester under ledning av Esa-Pekka Salonen. Det hela framfördes vid en spektakulär konsert på Stockholms Central, om vilken Eva själv har kommenterat på följande sätt när hon fick frågan om höjdpunkter i sin karriär: "Att jag lyckades förflytta en symfoniorkester till centralstationen och genomföra en konsert utan att gå sönder av nervositet".


1999 kom LaiLai, ett studioalbum producerat av Eva själv, och LaLaLive - det livealbum som följde på vårens- och sommarens turné. 2003, som basist i Buddaboys, befann hon sig i ett band för första gången i sin karriär. Buddaboys var en konstellation hon format tillsammans med systrarna Mija och Greta Folkesson. Albumet Lost peoples area följdes av en turné som omfattade spelningar i både Sverige, Finland och Frankrike.

Redan 2001, som av en slump, föddes Lars och Urban och i Eva föddes en barnboksförfattarinna. Historien om de små hundarna har blivit till tre uppskattade barnböcker. Lars, Urban & Pudelstjärnan publicerades 2001, Lars och Urban och faster Los hemlighet 2003 och Lars och Urban: Valparna tar över kom i september 2004.

Eva Dahlgrens skrivande har fortsatt. Hösten 2003 åkte hon till London för att i hyrd lägenhet, under en månads tid, skriva sånger till ett nytt album. Det blev inga sånger skrivna. Det blev istället en personlig bok om skapandets våndor, Hur man närmar sig ett träd, som utkom hösten 2005. Nästan samtidigt låg det nya albumet Snö klart, med elva nyskrivna sånger producerade av Lars Halapi. Det var sångerna som inte behagade infinna sig under Londonperioden men som ändå fann sin väg fram till slut.


Eva Dahlgren har under årens lopp fått otaliga priser och utmärkelser. Hon har haft mod att prova saker som andra har avrått från och hon har haft mod att tacka nej när andra har pushat på. Hon är idag en av våra mest uppskattade artister trots att hon inte alltid har följt givna mallar.
Eller kanske just därför.

Text hämtad från EVA DAHLGRENS HEMSIDA



Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag tycker också väldigt mycket om henne. Musiken går direkt in i hjärtat på en.

Önskar dig en god natt.

Sov gott.

Stor godnattkram till dig.

2008-11-17 @ 22:13:10
URL: http://mittmirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0