11 September..

Bara att läsa eller höra detta datum, ger mig gåshud...
Så mycket otäckt har hänt, både i världen, Sverige och lilla
Värmland denna dag...

11 september 2001, Frihetsgudinnan med det brinnande World Trade Center i bakgrunden.

Minns det som det vore igår. Jag hade 5 dagar kvar på min
US-utbildning och jag och min grupp satt här hemma och
höll som bäst på att avsluta vårt sista grupparbete tillsammans..
Varken radio eller tv hade stått på här under dagen, och när min
gubbe kom hem från jobbet och berättade om terror attacken mot
World Trade Center & Pentagon var det ingen av oss som trodde på det han sagt...
Åtminstone inte vidden av det hela! Nästan 3000 oskyldiga människor miste
livet under denna terrorattack, och det är något vi aldrig får glömma....
Idag är det 7 år sedan......



2 år senare, på onsdagen den 10 september var Anna Lindh
tillsammans med en väninna i centrala Stockholm för att handla kläder.
Inne på NK blev hon ju som ni alla vet överfallen och mycket svårt 
knivskuren av Mijailo Mijailovic. Anna hade många kraftiga, inre blödningar,
och trots flera operationer samt att hon sammanlagt fått 80 liter blod,
blev hennes tillstånd bara sämre och sämre, och hennes liv gick inte att
rädda. Anna Lindh avled klockan 05,29 på morgonen den 11 september 2003.
Det har nu gått 5 år sedan denna dag....
 


Samma dag som Anna Lindh avled, kröp det meningslösa våldet allt närmare...
En psykiskt sjuk man överföll en femårig flicka utanför ett dagis i Arvika och
knivhögg henne till döds. En liten oskyldig flicka, en familjs lilla dotter....
11 september kommer för mig alltid att symbolisera det meningslösa våldet....

Kommentarer
Postat av: Sanningen

Inga jämförelser i övrigt men just idag är det också 30 år sedan Ronnie Peterson dog. Trots att jag bara var 8 år då kommer jag fortfarande ihåg chocken när vi såg det på nyheterna och bilderna som rullades. Så är det också med andra chockbesked så som Palmemordet, Tjernobylkatastrofen, terrorattacken 9/11 och mordet på Anna också. Man vet var man befann sig och vad man sysslade med när man nåddes av beskedet. Undrar vaför det är så...?

2008-09-11 @ 23:21:46
URL: http://sanningen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0