På vems bekostnad?



När jag började blogga för lite över ett år sedan, gjorde jag det mest på skoj, och för att ALLA andra gjorde det. Såg det som en kul grej bara. Jag är inte särskilt speciell, spännande eller rolig, utan skriver bara om min dag, som det vore en dagbok ungefär. Det jag inte visste då, var att man faktiskt genom detta, skulle lära känna många olika människor, vissa mer, andra mindre. Människor, som jag aldrig hade mött utan just bloggandet. Alla har vi erfarenheter att dela med varandra, både positiva och negativa, som ofta, mer eller mindre , lyser igenom i det vi skriver, olika människoöden, sorger och svårigheter, men också många glädjeämnen...

Jag blir ofta berörd! En av dom som har berört mig allra mest är SABINA. Sabina är en 34-årig vacker, klok och ung tjej, som lever med sina 2 söta flickor och sin sambo.. Det som skiljer henne från andra, är att hon kämpar mot en obotlig hudcancersjukdom...  Nu har hon även fått besked om att sjukdomen har spridit sig och att de hittat flera metastaser i hjärnan. När jag läste hennes senaste inlägg började jag gråta. Hur mycket ska en människa klara? Hur klarar man över huvudtaget att ta sig igenom ett sånt här besked?  Denna helg, när jag och många andra med mig, festat och levt rullan med goda vänner, helt bekymmersfritt, så har hon försökt förklara för sina barn, att hon inte kommer att leva så länge till.....  

Vad finns det för mening med det? Finns det någon som har ett vettigt svar på det? Vad är meningen med att en ung, vacker människa, som dessutom har 2 barn, sambo, föräldrar, syskon, vänner och en enorm livsglädje, ska drabbas av detta? Det känns så otroligt tungt och svårt, ändå känner jag henne inte på "riktigt"...  Om jag känner så här, hur ska inte hon och de runt omkring henne känna? Jag känner henne inte, men hon berör mig så djupt och jag går och tänker på henne, ber om att under och mirakel ska ske.......NU!

Jag tänker på henne när jag klagar över skitsaker, kommer på mig själv, och skäms. Glädjer mig än mer över vad jag har, mina barn, min älskade gubbe, mina vänner och vår hälsa. Vi är friska! Vad kan vi mer önska i denna värld? När nån av ungarna surar kan jag tänka, vad härligt att jag får vara med, och höra orsaken till varför de är sura. Vad mysigt det är att få vara med och äta middag tillsammans med resten av familjen en helt vanlig dag. Jag påminns ständigt om vad glad och tacksam jag ska vara, för jag behöver inte kämpa mot sjukdomen och mot tiden, så som hon....  Jag har lärt mig det. Men på vems bekostnad?

Sabina kämpar vidare! Det vi kan göra är att kämpa med henne. Be om mirakel, be för att strålningen gör sitt med tumörerna och ökar på tiden. Ju mer tid, ju mer chans att uppleva ett mirakel..  Vad är det som säger att inte något nytt mirakelmedel mot denna skitsjukdom snart är här? Sänder genom detta de varmaste kramarna direkt ifrån hjärtat till Sabina och hennes nära och kära......


Tro är
att lita på en makt
högre än dig själv
och veta att vad än som händer
kommer denna tro att leda dig genom vad som helst
det är att tro på sig själv
och ha modet
att stå upp för vad du tror på

 Tro är
frid mitt i en storm
beslutsamhet mitt i en motgång
och säkerhet mitt i ett bekymmer
för ingenting kan röra en själ
som är skyddad av TRO




Vad är egentligen meningen med det här?


Kommentarer
Postat av: Anna B

Ord?...jag har inga ord mer än Kämpa Sabina! Kram Anna

2009-01-19 @ 06:29:06
URL: http://skrivanne.wordpress.com
Postat av: Arandur

Hoppas du får en bra dag :)

Kolla gärna in min fotoblogg.

Följ den gärna med bloglovin.

2009-01-19 @ 06:37:32
URL: http://arandur.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hej på dig!

Åh, du har så rätt. Man tar så mycket för givet.

Ska kika in på Samines sida när jag är osminkad och ensam.

Nu ska jag på mammografin....det känns väldigt rätt och bra att göra det nu.

Annars är det bara bra här, fällde inte en tår i fredags men det gjorde andra, varav två var manliga kollegor.

Ha en fin dag!

KRAM

2009-01-19 @ 08:48:35
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: Annica

Det finns ingen mening. Cancer är fruktansvärt! Och de drabbar så många oskyldiga Brutalt söndrar de sönder familjer. Utan att den tar hänsyn till vem den slår mot. Jag hatar cancer!!!

Vi tar nog alla det mesta för givet. Vi vaknar och kan säga till de vi har runt omkring oss att vi älskar dem. Det är en förmån som inte alla får...

Var rädd om dig!

KRAM!!!

2009-01-19 @ 09:59:17
URL: http://anja72.blogg.se/
Postat av: bjorne

Detta är mer än man klarar av,ska nog sluta klaga på småsaker tror jag.kram

2009-01-19 @ 10:02:32
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Mia

Du har så rätt, det finns så mkt man inte förstår, varför varför.. Tycker att cancer dyker upp så mkt nu.

Kramis

2009-01-19 @ 11:55:21
URL: http://shopstopp.blogg.se/
Postat av: Sus i dus

Ja jag läser också Sabinas blogg och har gjort det ett bra tag och jag gråter också ofta när jag läser hennes inlägg, liksom när jag läser http://tidigmamma.blogg.se/ vars barn dog i cancer och hon hette Felicia och var lika gammal som mina tvillingflickor och ena utav mina tvillingtjejer heter just det Felicia! Kika gärna in på hennes blogg och kolla om du vill!



Kram Sus

2009-01-19 @ 21:36:54
URL: http://sus68.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0