Full rulle & Stig Lindberg

    
Det har varit lite fullt upp de senaste dagarna, men samtidigt både skojigt och spännande! Jobbat har jag förståss gjort, och vi fick fullt hus i grupplokalen, när Jenny och Vincent kom och hälsade på oss. Gaby kom på sin lediga dag och hade sin supersöta son Nico med...  Igår var ju jag och Linda iväg på en privatsittning igen, och denna gången fick jag kontakt med både mamma och mormor. Så himla roligt och samtidigt mycket givande!Håller fortfarande på att smälta alltihopa, och kanske återkommer jag lite mer ingående, om vad som kom fram denna gång... Även Linda var jättenöjd med sin sittning, och efteråt åkte vi båda hem till mig för fika och en längre pratstund!! Jättetrevligt som vanligt! Vi kan verkligen prata om allt mellan himmel och jord!

Idag kom Marie och Albin hit och hälsade på!! Även det jättetrevligt, men lille Albin var allt lite blyg för tant Malin. Vi fikade och pratade en stund innan de fick ge sig av då Marie skulle iväg på ett eftermiddagspass! Sen har jag ju även hunnit med att åka fram och tillbaka till konsum åt min käre storebror och köpt jubileumsmuggar designade av Stig Lindberg? Någon som känner till honom? Såg på tradera att muggarna säljer som smör i solsken, till ordentliga summor om man jämför med inköpsspriset....



Stig Lindberg

En mångsysslande mästare


 Stig Lindberg (1916-1982) var en av Sveriges största och populäraste formgivare. I tusentals hem står fortfarande serviser från Gustavsberg som bär hans motiv. Spisa Ribb, Berså och Terma var några av de vanligaste. Men Lindberg gjorde också mycket annat inom konst och design, allt från fajanser för Gustavsberg, TV-apparater för Luma till barnboksillustrationer av Krakel Spektakel.

För den stora allmänheten är dock Lindberg mest känd för det han gjorde under den svenska konstindustrins glansdagar från 1940 talet till 1980 talet. Framförallt på 1950 och 1960 talet var Lindberg en av de mest framträdande formgivarna av det svenska folkhemmet. Än i dag är hans formgivning eftertraktad och även enkla pjäser stiger raskt i pris.


Kommentarer
Postat av: annica branting

åh vad spännande. jag skulle också vilja gå på sittning. vart var ni och hur mycket kostar det?

2009-09-10 @ 20:30:09
URL: http://www.branting.org
Postat av: Jenny

Åh va roligt att de blev en bra sittning =)! Hoppas du fick några klockrena beskrivningar. Både jag och mamma är jättenyfikna, så en fika till veckan kanske?

De var jättekul att se dig igår, känns som det var jättelänge sen.



Kram kram

2009-09-10 @ 22:39:59
URL: http://jennydepp.blogg.se/
Postat av: Annica

Då färstår jag att du har mycket i huvudet!

Inlägget om Stig Linberg ser jättekonstigt ut för mig. Bilden sitter liksom mitt i texten. Men det kan ju vara min dator också... Den lever sitt eget liv.

Ta hand om dig!

KRAM!!!

2009-09-11 @ 08:09:10
URL: http://afroditeskrypin.blogg.se/
Postat av: my

Stig Lindberg saker är inte billiga! Fynda på...

Och söt bebbe!

Ha en go fredag

2009-09-11 @ 10:01:31
URL: http://myilivet.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Tack tack, blodvärdena var bra, fick tid för utreda vidare den 29/9 :-)

ha en fin fredag!

2009-09-11 @ 14:41:31
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Stig Lindberg har ju bl.a gjort serien berså i mitt tycke ganska ful servis. Men det konstigaste med muggarna från konsum är ju att det inte alls är rörstrand som lindberg är känt för utan helt vanliga muggar med mönster av just stig.Såg att de bjuder som tusan på tradera,konstigt konstigt!!=)

Ha en trevlig helg!

2009-09-11 @ 22:21:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0