Humle i krukor?

Funderar på om man kan ha humle i krukor på altan, så att det gör den lite mer "Lummig"?
Någon som vet om den trivs och övervintrar i krukor, eller kräver den markplantering?



Humle
Humulus lupulus
Cannabaceae

Växtbeskrivning:
Humle är en flerårig slingerväxt som kan bli 6-7 meter hög. Den har stora blad som påminner om vindruveblad till formen. Det finns han- och honplantor. Humle blommar i slutet av sommaren.

Odling:
Köp en planta och se till att det garanterat är en honplanta. De sk humlekottarna är i själva verket honblommorna. De kommer fram om honplantan inte befruktas. Odla alltså inte hanplantor. Humle klipps ner till marken på våren eller hösten. Den kan förökas med sticklingar eller rotskott.

Användning:
Humle är en prydnad för väggar och plank samtidigt som man kan skörda kottar från den. Dessa kan användas till t ex te, sömnkuddar, öl och till den gudabenådade drycken Gotlandsdricka. Skördetid är augusti.


Kommentarer
Postat av: Helena

Nu ska jag förvåna dig big time, eller du vet kanske inte att jag får i princip allt som växer att dö...? Hur som helst kan man odla humle i kruka, men det ska vara stooora krukor.



Men om sanningen ska fram tyckte jag idén var så bra att jag sökte på Internet, inget jag kunde själv alltså :-)

2008-05-20 @ 13:44:07
URL: http://helenasnackar.blogg.se/
Postat av: Anonym

Glöm ej att blanda upp dom med ett par dumle

ochså, har alltid varit så att Humle och Dumle

hör ihop.

2008-05-20 @ 22:31:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0