Julen 2009

Då var det måndag igen, och med facit i hand har julhelgen bara rusat förbi, vilket den allt som oftast gör. Man ilar omkring dagarna innan, städar, handlar, lagar mat och jagar julklappar till nära och kära. Sen är julen över, och man står där med snopen min. Denna jul bestog återigen av jobb, så firandet har blivit lite däremellan. Dagen innan tog jag bussen in till stan för att jaga de sista klapparna. Nacken har varit lite sådär, så att köra lilla pärlan var ingen bra idé! Tror inte jag åkt buss sedan barnen var små, så det var en underlig känsla. Med körkort blir man lätt bortskämd! När jag kom hem var det lite städning och matlagning som stog på tur.

 

Som tur var fick jag ett trevligt litet avbrott i form av lille Vincent och hans goa mamma Jenny! Han hade med sig en jättefin julklapp till mig, och en underbar julgrupp som mormor Birgitha hade gjort till mig. Båda dessa gick i änglarnas tecken, de vet vad jag gillar minsann... Även jag hade julite paket till bebben, och till Jenny med förstås. Vincent ringde ju mig och bad att jag skulle köpa med en julklapp till hans underbara mamma från honom, eftersom han är för liten att springa på stan själv. Detta ordnade jag, och han till och med öppnade julklapparna till sin mamma! Han är för snäll!

 

När de åkt hem satte min gubbe igång dammsugaren, så jag stekte köttbullar och gjorde mammas goda rödbetssallad istället, för den är ett måste på julbordet, går inte att förväxla med de färdiga salladerna i butikerna. Har man en gång ätit mammas, måste man bara ha med den varje år!!! Tur att jag hann få receptet!

 

På julafton hade vi lite jullunch här hemma, innan vi öppnade julklapparna. Mysigt att bara vara familjen tycker jag, kanske för att vi alltid var det när jag var liten? Inget jäkt och flängande på den dagen inte, vi umgicks allihopa istället, spelade spel, åt julmat tittade på Kalle Anka tillsammans innan tomten kom. Kvällen gick åt till att se Karl-Bertil Jonssons julafton, pyssla med julklapparna och dricka glögg. Vi hade en lugn och fridfull jul, med många fina minnen som jag bär med mig, alltid!



   

Efter julklappsöppning och en snabb julfika åkte jag till jobbet. Annika och jag hade tomteluvor på sig till de gamlas förtjusning. Några var bortbjudna till nära och kära, men för de flesta var denna jul som vilken vanlig dag som helst, tyvärr! Efter jobbet åkte jag till svärföräldrarna och hämtade resten av familjen. Eftersom Bosse och Linus firade jul i värmland i år, ville man hinna se dem så mycket som möjligt, så vi åkte till storebror nummer 2 med familj, där de skulle sova under natten. Klockan rusade iväg och vid halv ett var vi hemma igen. Lite dåligt samvete för svärföräldrar, svågrar, svägerskor och kusiner på gubbens sida,  hann ju knappt se dem..

Juldagen startade jag upp med jobb, sedan lite handling innan jag åkte h em och fixade lite fika till Tobbe och Tina innan de åkte hem till Göteborg. Vi hann i alla fall prata lite i lugn och ro, om allt mellan himmel och jord, och även mitt gudbarn Patrik visade sig innan de åkte hem. Får se till att se dom mer en annan gång. På senare eftermiddag, kom de mina hit och åt julmat, fikade, pratade och myste. På kvällen hamnade vi i gillestugan och spelade Nintendo Wii..

   

   

Det har väl heller inte gått någon obemärkt förbi att vi har fått snö... Mycket snö till och med? Jobbigt på annandagen då Bosse skulle åka hem till Järbo igen, han tog sig knappt ifrån gatan då plogbilen lyste med sin frånvaro. Linus stannar i värmland hos sin mamma några dagar till...

    


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0