Läkarbesök

I måndags var det dags för årlig kontroll, och samtidigt dags för att träffa den 100:e läkaren i ordningen. Är så trött på det här, dra samma historia, igen och igen, kan de inte läsa journalen innan besöket? Denna läkare var säkert bra, speciellt om man hade någon form av utmattningssyndrom. Något sa mig att det var det som var hans "grej"...

Hursomhelst! Hade laddat lite! Tänkt på Saras ord! Skulle vara tuff och kräva magnetkamera av hjärnan! Men icke... Mesig till tusen  satt jag på en hård stol i behandlingsrummet efter att blodtrycket tagits. Försökte förklara min värk, min ibland, neurologiska trötthet, alla anledningarna till att jag vill ha en MS diagnos utesluten. Jag säger utesluten, för innert inne tror jag inte att även jag ska ha den. Då är jag mer bekymrad för syster yster...

Han var inte så intresserad av att utesluta denna sjukdom, tvärtom fokuserade han på att min sk neurologiska trötthet kanske kunde vara utbrändhet av något slag? Han frågade om mitt jobb, mina ansvarsområden, om de inte var ganska stora? Jag förklarade att mina symrom kommit INNAN detta arbete, att jag en gång varit själatrött och faktiskt VET vad det innebär, att jag KAN känna igen det om det skulle komma tillbaka.

Läkaren avslutade besöket med att göra ett styrketest, där jag självfallet "failade".. Jag hade en viss försvagning i muskelaturen, men någon röntgen var inte aktuell OM jag inte blev sämre. Så frågan är om man ska hoppas på att jag blir sämre, ELLER hoppas på att sjukdomsförloppet stannar här och nu? Är ju de flesta dagarna riktigt okej, så varför klaga? Jag vill inte klaga, men för mig är det viktigt, är det så här jag kommer att vara livet ut, så hanterar jag det! Kan jag bli sämre, så vill jag om det är möjligt att sjukdomsförloppet ska stoppa upp så länge det är möjligt...

Jaja... jag kan inte göra mer just nu. Läkaren var i alla fall INTE snål på Citodon som den förra var. Fick utskrivet 100 tabletter x 4, så jag ska nog hanka mig fram ett tag till...

Kram på er!


Kommentarer
Postat av: Catharina

Vad konstigt att du inte fick nån röntgen. Jag var själv hos läkaren och fick göra massa neurologiska tester och var svagare i vänster sida och reflexen var sämre där oxå efter mitt andra svimningstillfälle. Läkaren skrev remiss till eeg och röntgen av huvudet. Har inte varit iväg än men det kommer väl snart.Hur visar sej dina problem? Jag är rädd att jag har ms eller hjärntumör. Hoppas det löser sej för dej.

2012-03-23 @ 23:27:51
Postat av: Anonym

För mig är värken det värsta, och den otroliga tröttheten som kommer och går. Kan vara så in i norden trött att jag helst sover dygnet i ett sträck.... Sen känner kag ju att jag är försvagad, vilket även kan bero på den diagnos jag faktiskt har nu, dvs Psoariasis atrit! Kram

2012-03-23 @ 23:36:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0