Jippie!!!



Idag har jag hunnit med att fika med Maria. Skönt att prata i lugn och ro...
Länge sedan vi hann träffas ordentligt, men så är det när båda jobbar inom
vården, och har de tider som yrket innebär. Har också varit på vårdcentralen,
och mätt blodtrycket!! ÄNTLIGEEN! Skulle ju egentligen ha gjort det för 3
veckor sedan
, men var tar tiden vägen? Hursomhelst,  så är jag helnöjd!
Sist låg det på 150/105, och just undertrycket var ju i högsta laget. Fick ju med
mig flera mediciner därifrån, som jag flitigt ätit, och nu var trycket 135/85!!!!!
Skönt!



FAKTA Högt blodtryck

Två olika tryck

Blodtrycket är det tryck som uppstår när blodet drivs från hjärtat ut till alla kroppsdelar och organ, och tillbaka till hjärtat. Blodet transporterar näring och syre ut till alla kroppens byggstenar, cellerna. Tillbaka från cellerna transporteras kolsyra och andra slaggprodukter som utsöndras genom lungor, njurar, lever och tarm.

Blodet pumpas ut i kärlen med ungefär 60 till 70 hjärtslag per minut när kroppen är i vila. Blodtrycket är som högst just när hjärtat drar ihop sig. Det kallas övertrycket, eller det systoliska blodtrycket. När hjärtat slappnar av och vilar mellan sammandragningarna, sjunker blodtrycket till sin lägsta nivå som kallas undertrycket, eller det diastoliska blodtrycket.


Blodtrycket skiftar

Blodtrycket mäts vanligen i millimeter kvicksilver, mm Hg, och anges alltid med två siffror, till exempel 120/80. Först anges övertrycket och efter snedstrecket anges undertrycket. Man säger att blodtrycket är 120 över 80.

Hur högt trycket är beror på mängden blod som pumpas ut, hur kraftigt hjärtat drar ihop sig och på motståndet ute i kroppens alla småkärl. Ju smalare småkärl desto högre tryck. Blodtrycket är inte konstant över dygnet utan varierar ganska mycket. Det är högre när man är fysiskt aktiv eller när man blir upprörd och lägre när man slappnar av och vilar. Lägst är blodtrycket som regel under sömnen på senare delen av natten.


Vilket tryck är för högt?

Ett vanligt övertryck är omkring 110-130 mm Hg. Ett vanligt värde på undertrycket är omkring 80 mm Hg. Det finns ingen skarp gräns mellan ett normalt blodtryck som kan sägas vara ofarligt och ett som är riskfyllt. Övergången är successiv och flytande.

Blodtryck över 140/90 mm Hg brukar betecknas som högt blodtryck. Det betyder inte att alla med tryck över 140/90 behöver medicin. Om bara det ena trycket är förhöjt, till exempel 180/80 eller 135/100 räknas det också som högt blodtryck.



Kommentarer
Postat av: bjorne

Nu blir jag allt nyfiken och trycket stiger,kram i morgon hem och till Ell.

2008-12-16 @ 19:33:11
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vad härligt, grattis får man ta och säga då. Skönt att du mår hyfsat i kroppen! Nä,man är ju lite vidskeplig av sig och vågar knappt tala högt om vissa saker ;-)



Må gott,nu ska jag slöa i soffan. Kramar E

2008-12-16 @ 19:35:41
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: peter pc carlsson

Så bra att ditt tryck är normalt. Mer eller mindre är mitt det också nu, även om jag äter höga doser för att det skall vara det.



När jag började äta för ett år sedan var det 165/135 och en puls på 60. Inte så bra med andra ord. Idag ligger jag med den höga dosen på

145/95 och en puls på 45-50.



Med andra ord kan jag inte ta så mycket högre dos då sänks pulsen ytterligare... har just bytt medicin får se hur den verkar....

2008-12-16 @ 20:44:44
URL: http://enbart.blogg.se/
Postat av: Lena

Skönt att blodtrycket låg bra nu :) Själv har jag lätt för att få blodtrycksfall och är ingen högtryckare normalt heller..



ha en fin kväll!

2008-12-16 @ 21:41:00
URL: http://lenakald.blogg.se/
Postat av: Anki

Vad skönt att trycket var bra! Alltid skönt!!

2008-12-16 @ 22:01:26
URL: http://anncatrine.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Mysigt med fika. :)

Åh, vad bra att trycket gått ner.

Intressant info också.

Godnatt och sov gott.

Stor kram

2008-12-16 @ 22:09:11
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Anna

Måste ju faktiskt fråga, är vi släkt?

2008-12-16 @ 23:36:13
URL: http://grittastina.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej

oj vad skönt att ditt tryck är bättre.

Jag har missat varför du har högt blodtryck vad det är som får dig att må dåligt.

själv har jag lågt blodtryck så ibland blir läkarna fundersamma på om jag verkligen mår bra.

men det gör jag....

kram

petra

2008-12-17 @ 01:09:01
Postat av: Junitjej [Vinn en laptop-väska!]

Vilket bra blodtryck du har!!

2008-12-17 @ 06:40:31
URL: http://junitjejen.se
Postat av: //K :-)

Åh vad skönt, inget att leka med det där med högt blodtryck! Got att det gått åt rätt håll och med så stora kliv!!!

2008-12-17 @ 14:20:54
URL: http://kschokladask.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0