En gammal idol....

Eva Dahlgren fick Taube-pris

Bild: Scanpix

Årets Taubestipendium gick till artisten Eva Dahlgren. Stipendiet är på 25.000 kronor.

Taubesällskapet och tidningen Vi som delar ut Taubestipendiet har i år utsett Eva Dahlgren som pristagare.

Juryns motivering är att "hon under 30 års tid har utvecklat den svenska popmusiken från jaha? till aha! genom att fånga undflyende känslor i sinnrik poesi till slagkraftig melodi".

Taubestipendiet har delats ut sedan 1960 av Tidningen Vi och Evert Taube.

Förra året utsågs Håkan Hellström.

Detta tycker jag verkligen att hon var värd! När jag var yngre, sisådär 13-14 år, gick på högstadiet och hade konst som tillvalsämne i skolan , gjorde jag några mimningar av just Eva Dahlgren. Konstläraren bandade det, och jag har faktiskt ett band  liggandes i något skåp här hemma. Jag ser förvisso fruktansvärd ut med mitt morotsfärgade hår (resultat av en misslyckad blondering) En avklippt hårslinga mitt uppe på huvudet, som kallas stubb, jätte sminkade ögon och sliten jeansjacka. Är ändå jättekul att ha kvar som minne. För 10-15 år sedan träffade jag min konstlärare inne i stan, och han sa att han hört Eva på radion häromdagen, och det är inte hennes ansikte han såg framför sig då, utan mitt.... Jaa, Eva har varit en av mina Idoler sen jag var liten. Visst var hon värd priset, med hennes fantastiska sångtexter?


Kommentarer
Postat av: Heléne

Visst skriver hon fantastiskt, så lugnt och harmoniskt.

2008-06-25 @ 11:28:44
URL: http://haggmark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0