Vad tycker ni?



Fick ett brev på posten idag, med information om
livmoderhalsvaccinet Gardasil. Vaccinet ska ju
eventuellt förebygga livmoderhalscancer. Det är
rabatterat för flickor mellan 13 och 17 år, och kostar
ca 1800 nu, mot ca 3354 kronor när de är över 18.
Pengarna är ju obetydliga, det jag funderar på, är ju hur
säkert  detta är? Det är ju ganska nytt på marknaden, och
vem vet vad det kan medföra istället? Sen är man ju inte
helt skyddat i alla fall, utan de rekommenderar att man
använder kondom vid samlag, och går på de cellprovtagningar
som erbjuds från 23 års ålder. Jag har pratat med dottern
om detta och hon vill inte ta dessa sprutor. Själv är jag i valet
och kvalet, självklart vill man skydda sina barn mot allt man kan, men
det finns ju inga garantier. Är jag en oansvarig mor om jag låter bli?
Och om jag tvingar dottern att vaccinera sig mot sin vilja? Ska jag
avvakta och se om hon ändrar sig inom några år? Hur resonerar
ni kring saken? Tacksam för era råd och tankar!

Kommentarer
Postat av: Helena

Tvinga henne att ta vaccinationen låter ju inte så roligt... Men å andra sidan är jag en sådan där som tar vad jag tror definitivt att jag kommer vaccinera mina barn med detta när de blir tillräckligt stora, men det är ju rätt många år till dess och då är det ju mer testat också... Hmm, vilket dilemma...

2008-06-17 @ 21:51:03
URL: http://helenasnackar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0