Djuplågeri?



Som de flesta av er redan vet, så har vår kanin Peggy, en jättestor böld under
hakan. Allt började för ca 1 år sedan, då jag upptäckte det första gången...
Självklart betällde jag tid på smådjursklinik, som konstaterade att detta var helt
ofarliga bölder, men att de, beroende på var de satt, kunde ställa till bekymmer
för kaninen. De ville prova att operera, men talade också om, att dessa oftast
brukar komma tillbaka. Sagt och gjort, Peggy opererades i mitten av december
förra året, och allt var frid och fröjd, i mindre än en månad!! Då kände jag en ny
böld på samma ställe som sist! Pratade med smådjurskliniken igen, och de sa
att eftersom de hela tiden återkommer, är det synd om Peggy, om vi ska behöva
operera henne en gång i månaden, bara resan i sig, är nog så stressande för henne...
De tyckte istället att vi skulle ha henne kvar, så länge det inte verkade vara några
problem för henne att äta osv.. Faktum är, att i somras var bölden så stor, att jag var
på väg in med henne flera gånger. Hon åt bara som hon skulle, om hon fick riven mat.
Men en dag, såg jag att hon fått hål å bölden, och att den tömt sig själv! Efter det var hon
jättepigg igen!

Så till saken. Nu är bölden sådär jättestor igen. Det ser verkligen jätteotäckt ut, och det
kommer gegga ur den, precis som sist. Även denna gång är hon för övrigt pigg, glad och
social. Hon pinkar och skiter precis som hon ska, och äter gärna hö och pellets, och andra
grönsaker och frukter om jag river den på rivjärn först! Frågan är bara, är det djurplågeri?
Att behålla henne, trots bölden? Jag tror inte hon mår direkt dåligt av den, förutom att det
är svårare för henne att gnaga. Hon kommer som ett skott till buröppningen, så fort vi är i
närheten, älskar att bli klappad och tittar med sina stora varma ögon när vi pratar med henne...
Djur brukar ju, tvärtom, dra sig undan, sluta äta osv, när de inte längre orkar vara med..
Vad svårt det är. Man vill ju inte ta bor henne om hon mår bra för övrigt, och möjligen, töms
äväen denna bölden, eftersom jag ser att det är en öppning i den...
Usch ja, tänk om de ändå kunde tala......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0