Dödshjälp?

Såg på Kvällsöppet med Ekdal å 4:an igår kväll där de
bla debaiierade om aktiv dödshjälp. Åtta av tio svenskar
är för aktiv dödshjälp och frågan är om man ska ändra lagen.
Folkpartisten Eva Flyborg anser att svenska läkare ska få rätt
att utföra aktiv dödshjälp medan läkarkåren anser att det strider
mot god läkaretik. Är aktiv dödshjälp att likställa med mord?

Vad tycker Ni? Frågan är jättesvår, men i vissa fall måste jag svara JA!
I mitt jobb inom hemtjänsten, möter vi varje dag, främst gamla & sjuka
människor som bara har den önskan. Vad har vi för rätt att neka dem?
En del ligger 23 av dygnets 24 timmar i sängen, får hjälp med bjöjbyten
mat och vändningar! En del står helt ensam i världen, då deras anhöriga
och vänner redan är borta! De frågar oss: -Vad är detta för liv?
Vad ska vi svara? Vi kan ju inte göra något annat än att försöka förstå dem,
göra så att de har det så bra som möjligt medan vi är där...

Hur ser ni på saken, är ni för eller emot?

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Ja, det är en av de absolut svåraste frågorna som finns tycker jag.

Jag kan förstå att i vissa fall borde det finnas men då kommer det ju till gränsdragningar och det är inte lätt. Sedan, som du skrev, det är emot läkarnas etik, vem ska göra det?

Vem vill göra det?

Sedan, alla har ju rätt till sitt liv och borde få göra vad hon/han vill med det så länge inte någon annan kommer till skada.

Jag kan varken svara ja eller nej. Får forsätta tänka på det, som jag gjort i flera år... :)

Stor kram

2008-10-23 @ 16:23:25
URL: http://mittmirakel.blogg.se/
Postat av: Kattis

HAllå!

Duktigt att städa...jag fick städnoja i tisdags, dan före mens brukar vara kanondag för sånt. Får alltid värsta rycken då.



Jadu, dödhjälp, kan säga såhär, min mor fick en morfonspruta, så pass stark att hon inte skulle vakna mer när hon väl somnade.

Hon hade Alzeimers och skulle kvävas till döds annars.

Hon hade en kompis som hade sköldkörtelcancer där de gjorde nåt liknande.

Så det kan väl kallas indirekt dödshjälp, eller???

2008-10-23 @ 17:22:34
URL: http://kattis11.blogg.se/
Postat av: bjorne

Om man är i sina sinnens fulla bruk ska man kunna skriva hur man vill dra sina gränser på ålderdomens höst,är det bara att ligga och vänta på döden så ge en knuff i rätt riktning,man tar inte död på någon utan man hjälper nån att få ett värdigt avsked av jordelivet anser jag.Det är dom sista mötena man minns mest som anhörig så då är det roligt om man är i värdigt skick när den efterlängtade sömnen infaller. kramis.

2008-10-23 @ 21:12:08
URL: http://bjornesmagazin.blogg.se/
Postat av: Annica

Som du säkert förstår så är jag för aktiv dödshjälp. Nu följer jag en fjärde människas väg mot döden. Och det är inte en vacker prommenad. När man vet att det inte finns mer att göra än att bara vänta på döden. Då tycker jag verkligen att människan ska få ha den rätten att få hjälp att avsluta sitt liv på ett värdigt och fin sätt.

Men det är bara min syn på saken.

Ha en trevlig kväll! Och tack för alla varma kramar. De behövdes!

KRAM!

2008-10-23 @ 21:31:25
URL: http://anja72.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0